Jak obniżyć cholesterol?

0
124

Czym jest cholesterol? Cholesterol jest woskowatą, podobną do tłuszczu substancją wytwarzaną przez wątrobę. Jest także obecny w żywności pochodzenia zwierzęcego. Cholesterol wspiera wiele podstawowych funkcji organizmu, ale wysoki poziom może prowadzić do problemów zdrowotnych. Styl życia i nieodpowiednia dieta są głównymi przyczynami wysokiego poziomu cholesterolu. Jednak genetyka, niektóre schorzenia i leki mogą również przyczyniać się do wysokiego poziomu cholesterolu. Wysoki poziom cholesterolu nie powoduje objawów, ale może zwiększać ryzyko chorób serca i udaru mózgu.

Zadbaj o właściwy poziom cholesterolu.

Jak obniżyć cholesterol? Lekarz może przepisać leki zwane statynami, aby obniżyć poziom cholesterolu u danej osoby, ale leki te mogą powodować działania niepożądane, takie jak bóle głowy, skurcze mięśni i nudności. Jest jednak wiele sposobów niemedycznych na obniżenie cholesterolu.

Tłuszcze trans – główne źródło złego cholesterolu

Tłuszcze trans to utwardzone tłuszcze roślinne, powszechnie stosowane w przemyśle przetwórczym, ze względu na dostępność i niską cenę.
Unikanie margaryny i niektórych przetworzonych produktów spożywczych, takich jak wyroby cukiernicze, to jeden ze sposobów na unormowanie poziomu cholesterolu.

Tłuszcze nasycone – czego unikać?

Jedzenie pokarmów o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych może podnieść poziom cholesterolu we krwi. Produkty bogate w tłuszcze nasycone to: pasztety mięsne, kiełbasy, masło, smalec, żółty ser, ciastka i żywność zawierająca olej kokosowy lub palmowy, itp.

Dobre tłuszcze nienasycone.

Jedzenie żywności zawierającej tłuszcze nienasycone zamiast tłuszczów nasyconych może pomóc obniżyć poziom cholesterolu. Starajmy się zastępować produkty zawierające tłuszcze nasycone produktami bogatymi w tłuszcze nienasycone, takimi jak:

– tłuste ryby (makrela i łosoś),
– orzechy (migdały i orzechy nerkowca),
– nasiona (słonecznik i dynia),
– oleje roślinne (olej słonecznikowy i rzepakowy, oliwa).

Błonnik a cholesterol.

Błonnik może pomóc obniżyć poziom cholesterolu we krwi. Dobrymi źródłami błonnika są: grubo mielone zboża, fasola i groch, soczewica, ciecierzyca, owoce i warzywa. Starajmy się włączać jak najwięcej tych produktów do swojej diety. Starajmy się jeść co najmniej pięć porcji owoców i warzyw każdego dnia.

Produkty obniżające poziom cholesterolu.

Istnieją dowody na to, że żywność zawierająca składniki, takie jak sterole roślinne i stanole, może obniżać poziom cholesterolu we krwi. Znajdują się one w orzechach, nasionach i roślinach strączkowych, olejach roślinnych, pieczywie i zbożach oraz owocach i warzywach. Jednym ze sposobów na zwiększenie spożycia steroli roślinnych i stanoli jest spożywanie żywności, która została w nie wzbogacona. Są to niektóre margaryny, niskotłuszczowe mleko, niskotłuszczowe jogurty i płatki śniadaniowe, czy sery o niskiej zawartości tłuszczu.

Bądźmy aktywni!

Aktywny tryb życia może również pomóc obniżyć poziom cholesterolu. Korzystne są wszelkie formy ruchu, począwszy od spacerów i jazdy na rowerze aż po bardziej energiczne ćwiczenia, takie jak bieganie czy aerobik. Wykonywanie 30 minut aerobiku, o umiarkowanej intensywności, dziennie może ustabilizować poziom cholesterolu.

Jeśli mamy wysoki poziom cholesterolu, mamy również większe ryzyko chorób serca. Ale dobrą wiadomością jest to, że możemy kontrolować to ryzyko. Musimy tylko wprowadzić kilka prostych zmian do naszego życia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here